Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Cherbourg: Două șantiere de elită ale industriei navale de apărare

La şantierul militar se construiesc celebrele submarine nucleare, iar compania Construction Mécanique Normandie produce atât yahturi de lux, cât mai ales nave militare.

Foto: Daniela Coman

Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 03 Mai 2022, 18:06

Oraşul francez Cherbourg, de pe ţărmul Mării Mânecii, se mândreşte cu două dintre şantierele de elită ale industriei navale de apărare: în primul rând şantierul militar, unde se construiesc celebrele submarine nucleare, iar în al doilea rând compania Construction Mécanique Normandie – Construcţii Mecanice Normandia – care produce atât yahturi de lux, cât mai ales nave militare.

Corespondenta noastră, DC, cu un reportaj din atelierele acesteia din urmă, realizat cu ocazia vizite organizate de Asociaţia Jurnaliştilor Străini acreditaţi în Franţa:

De aproape un secol, Construction Mécanique Normandie produce nave militare de suprafaţă de dimensiuni mici şi medii, prezentându-se astăzi drept lider de piaţă în materie de design, construcţie, integrare sisteme, formare şi asistenţă pentru personalul pilotează ambarcaţiunile sale.

Vedete de urmărire uşoare, rapide şi dificil de detectat, corvete, nave de luptă, transportoare de trupe, de rachete, drone şi de tunuri, nave de intervenţie pentru acordarea de ajutor umanitar, vapoare port-elicoptere – aceasta este, pe scurt, cartea de vizită a CMN, care pe lângă atelierele de la Cherbourg, din Franţa, mai deţine două uzine în Germania şi una în Marea Britanie. Sunt produse scumpe, pentru că sunt adaptate cerinţelor clienţilor, fiind exportate în 30 de ţări, de la Australia, până în Peru şi Statele Unite, trecând prin monarhiile din zona Golfului şi Africa.

Chiar dacă este o companie privată, toate comenzile militare primite din exterior trebuie avizate de guvernul Franţei.

Preşedintele Director General, Serge Qaranta, ne dezvăluie secretul succesului acestei companii franceze de elită:

Capacitatea noastră de inovare şi de a răspunde foarte precis la cererile clientului. Produsele noastre nu sunt dintre cele care pot fi găsite pe toate rafturile, clientul ne spune exact de nevoi şi pretenţii are, iar noi îi dăm produsul care îi trebuie, aşa cum îl doreşte. Îmi permit comparaţia: aici nu facem haine de serie, ci croitorie de lux, mizând pe tehnologia de vârf.

Şantierul naval de la CMN este vast, iar pentru cei care nu sunt familiarizaţi cu un spaţiu industrial locul este impresionant, dar în acelaşi timp poate părea haotic. Hale imense, peste care zgomotul este stăpân, maşini ciudate, multă automatizare, macarale, ambarcaţiuni de mărimi diverse, aflate în diferite stadii de construcţie. În realitate, totul este perfect sincronizat şi organizat în etape de definitivare a fiecărui produs: de la prelucrările metalice, montaj, sudură, finisaje, tâmplărie, vopsire, instalaţii termice şi electrice, amenajarea interiorului, integrarea motoarelor, a celorlalte instrumente de navigaţie şi mai ales dotarea cu sisteme informatice din ce în ce mai performante şi protejate de atacuri cibernetice.

Foto: Daniela Coman

Directorul de producție mi-a explicat cum a ajuns compania să aibă un personal atât de înalt calificat şi, în acelaşi timp, ataşat de munca şi de întreprinderea lor:

Avem o politică proprie de formare a personalului. În primul rând, avem continuu tineri în practică: jumătate de timp ei sunt prezenţi la şcoala profesională, iar cealaltă jumătate lucrează la noi şi sunt plătiţi. Pregătirea durează doi ani, la sfârşit devin autonomi şi cea mai mare parte sunt angajaţi în ateliere, iar alţii alge să-şi continue studiile. A doua metodă este o bună supraveghere a procesului de producţie, prin şefi de echipă şi tehnicieni de atelier, responsabili de calitatea producţiei şi de securitatea muncitorilor.

Iar la finalul acestei contribuţii comune a muncitorilor şi tehnicienilor din ateliere, vine testul suprem: lansarea la apă şi verificarea performanţelor navei. În timpul vizitei corespondenţilor străini acreditaţi în Franţa, am avut ocazia să ieşim în larg cu o vedetă de urmărire. Ce înseamnă să pilotezi o astfel de ambarcaţiune, am aflat de la pilotul de încercări al întreprinderii:

Este nevoie de multă atenţie, pentru că sunt vapoare foarte puternice. Dar nu este greu de condus, sunt ambarcațiuni uşor de utilizat. Chiar şi la viteze foarte mari. Din punct de vedere structural, graţie tehnologiei incorporate, nu are limite când se deplasează cu viteză mare, spre deosebire de alte nave. Priceperea pilotului se vede atunci când navighează pe mare agitată, când trebuie să se adapteze în funcţie de puterea vântului.

Toată această muncă propriu-zisă de construcţie este susţinută de institutul propriu de cercetare al Construction Metallique Normandie, generos finanţat şi în permanentă vânătoare de creiere.

Autorităţile de la Bratislava au decis prelungirea controalelor la frontierele Slovaciei cu Ungaria şi Austria
În lume 09 Mai 2025, 19:16

Autorităţile de la Bratislava au decis prelungirea controalelor la frontierele Slovaciei cu Ungaria şi Austria

Autorităţile slovace atenţionează că pe durata controalelor Ministerului de Interne de la Bratislava poate stabili ca unele...

Autorităţile de la Bratislava au decis prelungirea controalelor la frontierele Slovaciei cu Ungaria şi Austria
Reuniunea miniştrilor de externe ai ţărilor UE în Ucraina
În lume 09 Mai 2025, 18:56

Reuniunea miniştrilor de externe ai ţărilor UE în Ucraina

Miniştrii europeni de externe s-au reunit vineri la Liov, într-o nouă acţiune de solidaritate cu Ucraina în faţa...

Reuniunea miniştrilor de externe ai ţărilor UE în Ucraina
Papa Leon cere Bisericii Catolice să contracareze îndepărtarea oamenilor de credință
În lume 09 Mai 2025, 18:09

Papa Leon cere Bisericii Catolice să contracareze îndepărtarea oamenilor de credință

În prima sa Liturghie ținută la Vatican, noul Papă, Leon al XIV-lea, a avertizat că oamenii se îndepărtează de credință,...

Papa Leon cere Bisericii Catolice să contracareze îndepărtarea oamenilor de credință
„Acord economic istoric” între Moldova și UE
În lume 09 Mai 2025, 16:18

„Acord economic istoric” între Moldova și UE

UE acordă Moldovei un sprijin financiar de 1,9 miliarde de euro în vederea realizării reformelor din această țară.

„Acord economic istoric” între Moldova și UE
Ziua Europei: Instituțiile comunitare de la Bruxelles și din Luxemburg își deschid porțile
În lume 09 Mai 2025, 16:13

Ziua Europei: Instituțiile comunitare de la Bruxelles și din Luxemburg își deschid porțile

Vor fi organizate și evenimente speciale, care celebrează semnarea Declarației Schuman din 9 mai 1950.

Ziua Europei: Instituțiile comunitare de la Bruxelles și din Luxemburg își deschid porțile
Garanțiile de securitate, punct central al tratatului franco-polonez
În lume 09 Mai 2025, 14:33

Garanțiile de securitate, punct central al tratatului franco-polonez

Premierul polonez, Donald Tusk, care se pregăteşte să semneze cu preşedintele francez, Emmanuel Macron, un tratat de...

Garanțiile de securitate, punct central al tratatului franco-polonez
Friedrich Merz: Negocierile cu SUA ar putea intra într-o fază pozitivă
În lume 09 Mai 2025, 14:10

Friedrich Merz: Negocierile cu SUA ar putea intra într-o fază pozitivă

Şeful guvernului german a avut o convorbire la telefon cu preşedintele Donald Trump.

Friedrich Merz: Negocierile cu SUA ar putea intra într-o fază pozitivă
Acord de sprijin și dezvoltare financiară între UE și Republica Moldova
În lume 09 Mai 2025, 14:07

Acord de sprijin și dezvoltare financiară între UE și Republica Moldova

Sprijinul de 1,9 miliarde de euro vine și cu angajamentul ca Republica Moldova să respecte valorile europene.

Acord de sprijin și dezvoltare financiară între UE și Republica Moldova