Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Cherbourg: Două șantiere de elită ale industriei navale de apărare

La şantierul militar se construiesc celebrele submarine nucleare, iar compania Construction Mécanique Normandie produce atât yahturi de lux, cât mai ales nave militare.

Foto: Daniela Coman

Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 03 Mai 2022, 18:06

Oraşul francez Cherbourg, de pe ţărmul Mării Mânecii, se mândreşte cu două dintre şantierele de elită ale industriei navale de apărare: în primul rând şantierul militar, unde se construiesc celebrele submarine nucleare, iar în al doilea rând compania Construction Mécanique Normandie – Construcţii Mecanice Normandia – care produce atât yahturi de lux, cât mai ales nave militare.

Corespondenta noastră, DC, cu un reportaj din atelierele acesteia din urmă, realizat cu ocazia vizite organizate de Asociaţia Jurnaliştilor Străini acreditaţi în Franţa:

De aproape un secol, Construction Mécanique Normandie produce nave militare de suprafaţă de dimensiuni mici şi medii, prezentându-se astăzi drept lider de piaţă în materie de design, construcţie, integrare sisteme, formare şi asistenţă pentru personalul pilotează ambarcaţiunile sale.

Vedete de urmărire uşoare, rapide şi dificil de detectat, corvete, nave de luptă, transportoare de trupe, de rachete, drone şi de tunuri, nave de intervenţie pentru acordarea de ajutor umanitar, vapoare port-elicoptere – aceasta este, pe scurt, cartea de vizită a CMN, care pe lângă atelierele de la Cherbourg, din Franţa, mai deţine două uzine în Germania şi una în Marea Britanie. Sunt produse scumpe, pentru că sunt adaptate cerinţelor clienţilor, fiind exportate în 30 de ţări, de la Australia, până în Peru şi Statele Unite, trecând prin monarhiile din zona Golfului şi Africa.

Chiar dacă este o companie privată, toate comenzile militare primite din exterior trebuie avizate de guvernul Franţei.

Preşedintele Director General, Serge Qaranta, ne dezvăluie secretul succesului acestei companii franceze de elită:

Capacitatea noastră de inovare şi de a răspunde foarte precis la cererile clientului. Produsele noastre nu sunt dintre cele care pot fi găsite pe toate rafturile, clientul ne spune exact de nevoi şi pretenţii are, iar noi îi dăm produsul care îi trebuie, aşa cum îl doreşte. Îmi permit comparaţia: aici nu facem haine de serie, ci croitorie de lux, mizând pe tehnologia de vârf.

Şantierul naval de la CMN este vast, iar pentru cei care nu sunt familiarizaţi cu un spaţiu industrial locul este impresionant, dar în acelaşi timp poate părea haotic. Hale imense, peste care zgomotul este stăpân, maşini ciudate, multă automatizare, macarale, ambarcaţiuni de mărimi diverse, aflate în diferite stadii de construcţie. În realitate, totul este perfect sincronizat şi organizat în etape de definitivare a fiecărui produs: de la prelucrările metalice, montaj, sudură, finisaje, tâmplărie, vopsire, instalaţii termice şi electrice, amenajarea interiorului, integrarea motoarelor, a celorlalte instrumente de navigaţie şi mai ales dotarea cu sisteme informatice din ce în ce mai performante şi protejate de atacuri cibernetice.

Foto: Daniela Coman

Directorul de producție mi-a explicat cum a ajuns compania să aibă un personal atât de înalt calificat şi, în acelaşi timp, ataşat de munca şi de întreprinderea lor:

Avem o politică proprie de formare a personalului. În primul rând, avem continuu tineri în practică: jumătate de timp ei sunt prezenţi la şcoala profesională, iar cealaltă jumătate lucrează la noi şi sunt plătiţi. Pregătirea durează doi ani, la sfârşit devin autonomi şi cea mai mare parte sunt angajaţi în ateliere, iar alţii alge să-şi continue studiile. A doua metodă este o bună supraveghere a procesului de producţie, prin şefi de echipă şi tehnicieni de atelier, responsabili de calitatea producţiei şi de securitatea muncitorilor.

Iar la finalul acestei contribuţii comune a muncitorilor şi tehnicienilor din ateliere, vine testul suprem: lansarea la apă şi verificarea performanţelor navei. În timpul vizitei corespondenţilor străini acreditaţi în Franţa, am avut ocazia să ieşim în larg cu o vedetă de urmărire. Ce înseamnă să pilotezi o astfel de ambarcaţiune, am aflat de la pilotul de încercări al întreprinderii:

Este nevoie de multă atenţie, pentru că sunt vapoare foarte puternice. Dar nu este greu de condus, sunt ambarcațiuni uşor de utilizat. Chiar şi la viteze foarte mari. Din punct de vedere structural, graţie tehnologiei incorporate, nu are limite când se deplasează cu viteză mare, spre deosebire de alte nave. Priceperea pilotului se vede atunci când navighează pe mare agitată, când trebuie să se adapteze în funcţie de puterea vântului.

Toată această muncă propriu-zisă de construcţie este susţinută de institutul propriu de cercetare al Construction Metallique Normandie, generos finanţat şi în permanentă vânătoare de creiere.

Premierul Marcel Ciolacu, însoțit de mai mulți membri ai cabinetului, începe o vizită în Qatar
În lume 16 Aprilie 2024, 08:41

Premierul Marcel Ciolacu, însoțit de mai mulți membri ai cabinetului, începe o vizită în Qatar

Premierul Marcel Ciolacu, însoțit de mai mulți membri ai cabinetului, începe astăzi o vizită la Doha, capitala statului Qatar.

Premierul Marcel Ciolacu, însoțit de mai mulți membri ai cabinetului, începe o vizită în Qatar
Centrala Zaporijjia din Ucraina se află în pragul unui grav accident nuclear, avertizează directorul AIEA
În lume 16 Aprilie 2024, 07:39

Centrala Zaporijjia din Ucraina se află în pragul unui grav accident nuclear, avertizează directorul AIEA

Directorul Agenţiei Naţiunilor Unite pentru Energie Atomică (AIEA) a avertizat că centrala nucleară Zaporijjia din Ucraina se...

Centrala Zaporijjia din Ucraina se află în pragul unui grav accident nuclear, avertizează directorul AIEA
Ucraina acuză lipsa de muniţie şi de sisteme de apărare antiaeriană în faţa atacurilor Rusiei
În lume 16 Aprilie 2024, 07:33

Ucraina acuză lipsa de muniţie şi de sisteme de apărare antiaeriană în faţa atacurilor Rusiei

Ucraina a folosit foarte multe rachete de interceptare și astfel munția este pe terminate.

Ucraina acuză lipsa de muniţie şi de sisteme de apărare antiaeriană în faţa atacurilor Rusiei
Israelul a hotărât să riposteze la atacul Iranului
În lume 16 Aprilie 2024, 07:31

Israelul a hotărât să riposteze la atacul Iranului

Răspunsul Israelului la adresa Iranului va avea loc, dar nu imediat, ci la momentul și locul potrivite și cu atenționarea...

Israelul a hotărât să riposteze la atacul Iranului
Doi palestinieni, ucişi în confruntările din Cisiordania
În lume 16 Aprilie 2024, 05:31

Doi palestinieni, ucişi în confruntările din Cisiordania

Pentru a atrage atenţia la Fâşia Gaza, Podul Golden Gate din San Francisco a fost blocat câteva ore.

Doi palestinieni, ucişi în confruntările din Cisiordania
La Roma în 250 de locuri au fost întărite măsurile de securitate
În lume 16 Aprilie 2024, 01:29

La Roma în 250 de locuri au fost întărite măsurile de securitate

Sunt circa 28.000 de obiective înregistrate de Ministerul de Interne, pentru care măsurile de securitate au fost...

La Roma în 250 de locuri au fost întărite măsurile de securitate
VIDEO: Donald Trump, primul fost președinte american care este judecat penal
În lume 15 Aprilie 2024, 21:32

VIDEO: Donald Trump, primul fost președinte american care este judecat penal

Fostul președinte, Donald Trump, a negat că ar fi falsificat documentele afacerilor sale pentru a acoperi plăţile făcute...

VIDEO: Donald Trump, primul fost președinte american care este judecat penal
Miniștrii europeni ai energiei caută soluții pentru producătorii de panouri fotovoltaice
În lume 15 Aprilie 2024, 18:59

Miniștrii europeni ai energiei caută soluții pentru producătorii de panouri fotovoltaice

Cei 27 vor discuta și despre dezvoltarea rețelelor europene de electricitate.

Miniștrii europeni ai energiei caută soluții pentru producătorii de panouri fotovoltaice