Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Autobuze alimentate cu hidrogen, în câțiva ani, în Europa

Autobuzele nepoluante, alimentate cu hidrogen, vor fi folosite pe scară largă în Europa în numai câţiva ani, spun cercetătorii.

Autobuze alimentate cu hidrogen, în câțiva ani, în Europa

Articol de Laurenţiu Văduva, 16 Septembrie 2016, 09:37

Autobuzele nepoluante, alimentate cu hidrogen, vor fi folosite pe scară largă în Europa în numai câţiva ani.

Este concluzia cercetătorilor, după ce primele modele testate au avut succes atât la operatorii de transport, cât şi la public.

Autobuzele alimentate cu hidrogen sunt atractive pentru transportul public. Pot acoperi distanţe mari, se realimentează rapid, sunt silenţioase şi mai ales....nu poluează !!!

AUDIO: Europa la zi.

Aceste autobuze sunt puse în mişcare de baterii electro-chimice care combină hidrogemul înmagazinat în rezervoare de mare presiune cu oxigenul din atmosferă pentru a genera electricitate, căldură şi apă.

Practic nu sunt diferenţe majore de performanţă faţă de autobuzele obişnuite şi există chiar avantaje faţă de cele electrice, spre exemplu o autonomie mai mare, de până la 450 de kilometri - se arată într-un raport al "Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking" - pe scurt FCH-JU - adică un parteneriat public-privat care sprijină cercetarea şi dezvoltarea tehnologiilor bazate pe combustibilul hidrogen în Europa.

În ultimii 15 ani, tehnologia autobuzelor cu hidrogen s-a dezvoltat foarte mult: consumul a ajuns la 8-9 kg de hidrogen la suta de kilometri, iar realimentarea se face în mai puţin de 10 minute.

Deocamdată, în Europa circulă numai 91 de astfel de autobuze, implementarea lor fiind lentă din cauza reticenţelor faţă de noua tehnologie, iar cererea mică menţine preţurile mari.

Pentru a înlătura aceste bariere, în întreaga lume au fost demarate proiecte-pilot de implementare a acestui tip de autobuze în sistemele de transport urban.


În Europa funcţionează mai multe astfel de proiecte co-finanţate de Uniunea Europeană cu zeci de milioane de euro.

Cel mai vechi, intitulat CUTE, a început în 2003 prin testarea autobuzelor cu hidrogen în 9 oraşe timp de trei ani. Apoi s-a extins la testarea a 47 de autobuze în 10 oraşe de pe trei continente.

Mai există V.LO-City, HyTRANSIT şi 3Emotion, finanţate de parteneriatul public-privat european sus-menţionat, care testează o flotă de astfel de autobuze în 20 de oraşe.

Potrivit cercetătorilor eurropeni, dacă aceste demonstraţii vor avea succes, va creşte încrederea investitorilor şi a companiilor de transport, iar flota europeană de autobuze cu hidrogen ar putea depăşi 500 de bucăţi, într-o piaţă cu un potenţial de 1,5 miliarde de euro.

Carlos Navas, manager de proiect, estimează că în 5 - 10 ani dezvoltarea autobuzelor cu hidrogen va ajunge din urmă industria modelelor electrice, iar aceste eforturi ar putea fi primul pas în construirea unei pieţe competitive, cu implicaţii enorme asupra mediului, creării de locuri de muncă şi dezvoltării economice.