Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: MUZICA ŞI RADIO Luni, 22 Iulie

Cele mai citite

Articole recente

Ştiri

Autor

Radio România Actualităţi

16 Noiembrie 2018
Vizualizari: 516
Comentează add

Invitatul Matinalului din această dimineaţă a fost Sorin Mierlea, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor-InfoCons.

Apel Matinal: "Capcane" de Black Friday. La ce trebuie să fim atenți Apel Matinal: "Capcane" de Black Friday. La ce trebuie să fim atenți - Conține audio

radio-romania-actualitati

Foto: pixabay.com

AUDIO: Apel Matinal - ANPC  InfoCons.

Realizator: Sunteţi gata de campionatul cumpărăturilor? - pentru că s-a dat startul pentru Black Friday 2018! De astăzi şi până în 18 noiembrie, fiind deschis astfel sezonul de shopping de iarnă. Ca de obicei însă la noi, mai devreme decât la ceilalţi. Atenţie, însă, în orice chilipir este unul real, pentru că aşa cum ştiţi, cel puţin raportându-ne la sezoanele precedente, dacă ceva e prea frumos ca să fie adevărat, probabil chiar nu este real. Dacă e aşa sau nu, şi la ce ar trebui să fim atenţi în aceste zile, dacă nu cumva şi în toată luna decembrie, în campionatul cumpărăturilor de sărbători, aflăm în continuare de la Sorin Mierlea, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor - InfoCons, invitatul Apelului Matinal. Bună dimineaţa!  

Sorin Mierlea: Bună dimineaţa ascultătorilor dumneavoastră, şi mi-a plăcut ideea campionatului cumpărăturilor. 

Realizator: Faţă de ceilalţi ani, credeţi că s-a schimbat ceva?  

Sorin Mierlea: În fiecare an se schimbă ceva, şi eu cred că se schimbă înspre bine. Sunt consumatori mai informaţi, consumatori mai educaţi, şi mai ales cei care încep să îşi cunoască drepturile şi să înceapă să facă reclamaţii, fiindcă în fiecare an numărul reclamaţiilor a crescut, ceea ce înseamnă că oamenii încep să aibă încredere şi să fie mai atenţi la ce drepturi au şi ce trebuie să facă în momentul în care cumpără un produs.  

Realizator: Este o statistică, până la urmă, normală, şi cumpărătorii sunt din ce în ce mai mulţi, şi sumele sunt uriaşe, evident, şi reclamaţiile, dar apropo de magazine, şi-au schimbat oferta faţă de perioada anterioară, recurg la subterfugii de marketing?  

Sorin Mierlea: Ceea ce este cel mai important, în momentul în care decidem să facem o achiziţie, mai ales în astfel de perioade în care ofertele de reduceri sunt extrem de mari, trebuie să fim foarte atenţi la două aspecte. Unu: în momentul în care se discută despre o ofertă, şi vedem că până la nu ştiu câtă reducere, 57, deci sub 80% avem reduceri, acel "până la..." duce la faptul că sunt doar unele produse reduse. Ceea ce este extrem de important, la produsul pe care dorim să îl achiziţionăm trebuie să se regăsească neapărat preţul vechi tăiat şi preţul nou, ca să putem vedea exact care este reducerea, şi reducerea să se regăsească în limita care este şi comunicată, iar când discutăm despre produse pe care le cumpărăm online, fiindcă marea luptă, să spunem, care se duce între magazine, dar şi consumatorii sunt, şi aşteaptă aceste reduceri, în zona aceasta de online, să fie atenţi la mai multe lucruri: site-ul respectiv ar fi de preferat să fie un site care este din România sau măcar din UE, pentru ca drepturile pe care le avem să fie şi să poată să fie respectate. Din această perspectivă este important să ne uităm la butonul de contact şi să vedem acolo datele companiei respective, toate datele de identificare, o adresă poştală, şi chiar şi un telefon fix, şi n-ar fi rău să-i dăm şi un telefon, să vedem dacă la telefonul respectiv răspunde firma respectivă. Dacă este un site care este din România şi o firmă din România, o putem verifica gratuit şi pe site-ul mfinanţe.ro, să vedem dacă există acea firmă. Nu în ultimul rând, în momentul în care discutăm de haine, electronice, mobilier, tot felul de alte produse, să fim foarte atenţi la dimensiunile acelui produs, şi greutatea acelui produs, să nu ne trezim că am dat banii şi am cumpărat un fotoliu de piele extraordinar de frumos, şi când ne ajunge acasă să fie doar unul de jucărie. Din această perspectivă, avem cel drept prin care putem să denunţăm cumpărătuta respectivă şi să returnăm produsul. Când discutăm despre un produs online în 14 zile, fără niciun fel de justificare sau motivare. Putem, pe cealaltă parte, să blocăm tranzacţia prin carduri, dacă am făcut tranzacţia prin card şi putem să o blocăm prin operatorul bancar pe care îl avem, dar cred că cel mai important şi mai important lucru este să fim puţin atenţi să nu sărim imediat la o ofertă care este incredibilă. În momentul în care site-ul respectiv nu are date de contact, în momentul în care ni se pare ceva suspect, în momentul în care se cer date despre cardul pe care îl utilizăm, mai multe decât ar fi normal, şi ce înseamnă 'mai multe': mai mult decât numerele care sunt înscrise pe faţa cadrului şi cele patru de pe verso, PIN-ul, numele mamei, prenumele tatălui, alte date din acestea trebuie să ne pună imediat în gardă, şi să fie o suspiciune, şi să întelegem că nu este în regulă să facem şi să continuăm tranzacţia pe site-ul respectiv, fiindcă se doreşte probabil mai mult clonarea cardului decât ideea de a... 

Realizator: Să tragă suma respectivă. 

Sorin Mierlea: Exact, poate să tragă suma respectivă. Când discutăm despre produsele turistice care au început să apară îna ceastă perioadă cu reduceri extraordinare, să fim foarte atenţi şi să verificăm agenţia de turism pe site-ul Ministerului Turismului, dacă există acea agenţie de turism, dacă acea agenţie are clasificarea şi avizarea, şi autorizarea de a funcţiona, şi nu în ultimul rând, să vedem dacă tot pe site-ul Ministerului Turismului se găseşte dacă are acea poliţă de asigurare de răspundere, în momentul în care Doamne fereşte se întâmplă ceva. Ca să nu cumpărăm astăzi o excursie care ni se pare extraordinar de ieftină şi să ne trezim la vară că nu mai avem unde să plecăm, că a dispărut agenţia sau nu s-au făcut plăţile.  

Realizator: Bine-venite aceste precizări, altfel spus, să nu ne bucurăm de chilipiruri, şi să rămânem şi fără puţinii bani pe care teoretic îi dăm. Mai am o întrebare, apropo de acest Black Friday: de multe ori magazinele, mai ales în mediul virtual, lansează comenzile "până la", - cum spuneaţi şi dumneavoastră - sau "de la", dar avem preţuri extraordinar de mici, corecte, numai că se vinde de exemplu o singură pereche de încălţăminte la un preţ modic, deşi perechea în sine este foarte scumpă, dăm 10 lei doar la prima pereche, în schimb următoarele sunt cu preţul vechi, şi e doar un exemplu.  

Sorin Mierlea: Din această perspectivă, în primul rând, operatorul economic nu poate să scoată la reducere decât produsele pe care le are pe stoc, fiindcă apare a doua problemă în care vinde mai mult decât are pe stoc, după aceea primeşte un mesaj că nu se mai regăseşte pe stoc produsul respectiv, ceea ce nu este în regulă, nu este nici legal. Pe cealaltă parte, ceea ce spuneaţi dumneavoastră, aceste oferte de a atrage cumpărătorul cu un singur produs sau cu o reducere de 80% să spunem la un singur produs, şi după aceea te trezeşti cu altele mai scumpe, până la urmă este o politică de marcheting care nu poate fi contestată, dar dacă discutăm despre un anumit produs este obligatoriu să spună că este în limita stocului, şi dacă acel stoc este de doar un produs sau de două e doar o politică de marketing a companiei respective. Cred că astfel de politici trebuie sancţionate de către consumator prin a nu mai cumpăra, fiindcă până la urmă, în momentul în care discutăm de achiziţie sau de corectitudinea pieţei cred că cea mai puternică autoritate de control suntem fiecare dintre noi. Avem cea mai mai putenică armă şi cea mai puternică amendă. Să nu cumpărăm un produs de la un brand, de la un magazin care ni se pare că incearcă să ne păcălească sau foloseşte anumite practici incorecte sau chiar imorale sau pe cealaltă parte să premiem acele magazine prin a achiziţiona produse de la ei, în momentul în care sunt corecte. Dacă ni se pare ceva că este în neregulă, ni se pare ceva, că poate nu înţelegem foarte bine, am lansat acea aplicaţie InfoCons, aplicaţie gratuită prin care fiecare consumator poate scana codul de bare al produselor pe care le cumpără, să aibă toate informaţiile despre produsul respectiv, dacă are E-uri, dacă n-are E-uri, unde pot să reciclez produsul, unde poţi să faci o reclamaţie, iar dacă totuşi ai acea suspiciune că produsul sau serviciul a fost incorect, 021.95.51, numărul unic de protecţia consumatorilor pe teritoriul României.  

Realizator: Apropo de toate aceste amănunte, să vedem cum vor sta lucrurile de Black Friday. Promit să revenim aici, la Apel Matinal, poate undeva în luna decembrie, când ne vom bucura din nou de Luna Cadourilor şi a reducerilor.

Invitatul Matinalului din această dimineaţă a fost Sorin Mierlea, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.


Etichete apel matinalrraanpc info consblack fridaysorin mierlea

Articole cu teme similare:

Recomandarile editorului:

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live