Pe scurt:
Ascultă Radio Romania ActualităţiAscultă Live Acum: Obiectiv, România (CONTINUARE) Vineri, 24 Septembrie

Cele mai citite

Articole recente

Ştiri

Autor

Florin Lepădatu

15 Septembrie 2021
Vizualizari: 104
Comentează add

"Apel Matinal" - Invitat: Iulian Popescu, consilier de stat pe probleme digitalizare la Cancelaria primului ministru.

"Apel Matinal" - Invitat: Iulian Popescu, consilier de stat

florin-lepadatu

  Foto arhivă

"Apel Matinal" - Invitat: Iulian Popescu, consilier de stat pe probleme digitalizare la Cancelaria primului ministru

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI  - Realizator: Sunt multe instituţii în România care își doresc o reducere considerabilă a timpului pierdut pentru obținerea unor informații de natură economico-financiară. Se dorește însă ca în viitor, instituțiile statului să își adune, să își ia informații una de la alta dintr-un cloud guvernamental. Astfel, cetățeanul nu va mai fi nevoit să culeagă documente de la diverse instituții de stat, pierzându-şi vremea cu programările online sau pe la cozile de la ghișee. În același timp, ANAF şi Autoritatea Română pentru Digitalizare au pus la punct un sistem de interconectare a bazelor de date între firme și anumite instituții ale statului pentru reducerea timpilor obținerii de informații financiare. Una dintre aceste baze sau platforme ar fi e-Facturare. Chiar premierul Florin Cîțu anunțase că această platformă va fi funcțională din 15 septembrie, adică de astăzi. Dar cu mai multe detalii asupra acestui nou sistem vine invitatul "Apelului Matinal", consilier de stat pe probleme digitalizare la Cancelaria primului ministru, Iulian Popescu. Bună dimineața!


Iulian Popescu: Bună dimineaţa şi bine v-am găsit!


Realizator: Ce se întâmplă cu această platformă, e-Facturare? Intră în funcțiune de astăzi?


Iulian Popescu: Aşa cum a declarat şi premierul, începâmd cu 15 septembrie, sistemul de e-Facturare intră într-o perioadă de testare pe zona B2G. Adică este o primă componentă a acestui sistem, prin care sunt primite facturi din mediul de afaceri către administrație, către autoritățile contractante care sunt beneficiarele unor achiziții, unor licitații publice. Ulterior, acest sistem va fi extins pentru toate facturile din România, adică discutăm de sistemul B2B, asta însemnând că o factură emisă de o firmă X va ajunge automat în sistemul contabil al firmei Y fără a mai fi necesară manipularea de documente și introducerea de date de către departamentele financiar-contabile.


Realizator: Va fi mai uşor pentru toată lumea un sistem nou de facturare, care va aducem și venituri mai mari la buget, în mod normal și transparență în cheltuirea banilor publici.


Iulian Popescu: Cu siguranţă va reduce frauda pe TVA, în special şi va reduce timpul de procesare, va reduce costurile de control pe care... controalele pe care le face ANAF și, de asemenea, va reduce și o parte din birocraţie, pentru că întreprinderile nu o să mai depună toate declarațiile, atâta timp cât există deja informaţii despre facturile emise și primite de aceștia. Adică toate aceste date vor fi automat procesate de către ANAF, fără a fi nevoie de alte declarații suplimentare.


Realizator: În această perioadă de testare, ce tipuri de firme vor fi înrolate în sistem?


Iulian Popescu: În această etapă vom avea câteva entităţi din administraţia centrală și firme care lucrează cu administrația, adică firme care au licitații și contracte cu administraţia, pentru că aceasta este obligația dată de Directiva Europeană 55 pentru sistemul B2G, acesta este obligatoriu la noi. Vrem să îl facem pentru toată economia, adică B2B şi B2G, pentru că atunci se văd cu adevărat avantajele acestui sistem de facturare.

Realizator: Este un proiect restant, dacă nu greșesc, cred că de prin 2019, implementarea rapidă a proiectului e-Facturare. Scapă România de procedura de infringement pe care Comisia Europeană ar putea să o aplice?


Iulian Popescu: Da, da, exact, acest lucru este principalul obiectiv, să scăpăm din procedura de infringement şi de aceea, în primul rând, se va da drumul la modulul B2G și apoi este B2B. Adică întâi să scăpăm de tot ceea ce este obligatoriu şi dat de Directiva 55 şi apoi, ne ocupăm şi de restul mediului economic.


Realizator: Bun, firmele vor plăti o taxă de accesare a Sistemului Naţional de Facturare Electronică? Este important de ştiut acest lucru.


Iulian Popescu: Nu. Nu va exista nicio taxă de acest fel, aplicaţiile sau sistemele sunt făcute şi operate de către ANAF, la fel cum este şi Spaţiul Privat Virtual, acest SPV. Toate sunt gratuite pentru întreprinzători şi pentru toate companiile.


Realizator: Vor apărea şi anumite informaţii despre firme, cred. Cine va avea acces la acestea?


Iulian Popescu: Informaţii despre firme oricum există la ANAF, numai că acum vor fi centralizate în timp mult mai scurt, adică vom avea informaţii în timp real despre tot ce se întâmplă în economie, despre valoarea TVA-ului pe care îl avem de încasat luna viitoare şi toate aceste detalii mult mai rafinate, să spun aşa. Acelaşi personal care lucrează şi face controlul asupra companiilor va avea acces şi la aceste informaţii, adică ele nu vor fi expuse către alte companii sau către public în general.


Realizator: Dar ce se va întâmpla cu declaraţiile pe care le făceau firmele către anumite instituţii?


Iulian Popescu: Păi acolo unde informaţiile din aceste declaraţii se suprapun cu aspecte pe care le aveam deja în baza de date ANAF, acelea nu vor mai fi necesare şi mă refer, de exemplu, la Declaraţia 394, care implică o declarare a facturilor primite şi emise. Aceasta va fi eliminată ulterior. O problemă clasică, am putea spune, cu care se confruntă firmele, este cea a blocării sistemului, este clasică în România. Sperăm totuşi să nu se întâmple acelaşi lucru şi cu această platformă e-facturare.


Iulian Popescu: Păi în această perioadă de testare a sistemului de facturare este vorba nu numai de testarea funcţionalităţilor şi a aspectelor de securitate cibernetică, ci şi o calibrare, o scalare a sistemului, pentru că volumul de informaţii şi volumul de accesări este foarte mare, o dată ce vom pune în funcţiune rând pe rând, v-am spus, e B2G, B2B şi atunci o să începem şi la B2B pe companii diferite. Vom începe cu companiile mari, apoi medii şi apoi IMM-urile din toată ţara, tocmai pentru a ne putea calibra sistemele hardware şi software în ceea ce înseamnă suportul necesar funcţionării acestor platforme.


Realizator: Am o curiozitate, cine a realizat platforma?


Iulian Popescu: Este dezvoltată intern de CNIF, este Centrul Naţional de Informaţii Financiare, este o unitate din cadrul Ministerului Finanţelor.


Realizator: Şi care va fi rolul Autorităţii Române pentru Digitalizare în tot acest proiect?


Iulian Popescu: Este un proiect făcut împreună și în mecanismul, în extindere către B2B vor fi implicați mai mulți specialiști din ADR.


Realizator: Vă mulțumim.

Iulian Popescu: Momentan, dezvoltarea POR a fost făcută în cadrul Ministerului Finanțelor, dar cu tot suportul, adică şi cu echipa de la Secretariatul General al Guvernului şi cu ADR am avut discuţii pentru a găsi cea mai bună soluţie.


Realizator: Acum să le explicăm totuşi ascultătorilor noştri. B2B e business-to-business - da? - sper să nu greşesc.


Iulian Popescu: Da, da, da, bineînţeles. Deci B2G e business-to-government, B2B e business-to-business. B2G înseamnă.


Realizator: Aşteptăm să vedem cum va funcționa până la urmă platforma e-Facturare. Sperăm să fie totul în regulă. Mulțumim pentru toate detaliile!


Iulian Popescu: Şi eu vă mulţumesc!


Realizator: Invitatul "Apelului Matinal" a fost consilier de stat pe probleme de digitalizare la Cancelaria Prim-ministrului, Iulian Popescu.


Etichete microfonRRA

Articole cu teme similare:

Recomandarile editorului:

X

Candidaţii la preşedinţia Comisiei Europene participã la o dezbatere Eurovision, la Parlamentul European - Video Live