Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Alternative pentru reducerea poluării din sectorul transporturilor navale

Marile nave maritime şi fluviale, care străbat mările şi teritorul Uniunii Europene ar pute fi obligate, în curând, să funcţioneze cu gaz natural lichefiat şi metanol.

Alternative pentru reducerea poluării din sectorul transporturilor navale

Articol de Laurenţiu Văduva, 10 Mai 2016, 08:09

Marile nave maritime şi fluviale, care străbat mările şi teritorul Uniunii Europene ar pute fi obligate, în curând, să funcţioneze cu gaz natural lichefiat şi metanol.

Potrivt unui studiu al Centrului Comun de Cercetări al Comisiei Europene, aceşti doi combustibili sunt cele mai bune alternative pentru reducerea poluării puternice din sectorul transporturilor navale.

Uniunea Europeană doreşte, ca, în viitor, să transfere o parte din transporturile rutiere de mărfuri către cele navale, maritime sau fluviale, mult mai eficiente.

AUDIO: Europa la zi. Euranet Plus.

Potrivit calculelor Comisiei Europene, vapoarele au nevoie de doar 2 sau 3 grame de combustibil pe kilometru, în timp ce camioanele consumă 15 grame.

Cu toate acestea, emisiile poluante ale navelor sunt încă foarte mari: 4% din totalul emisiilor de gaze, cu efect de seră, din întreaga Uniunea Europeană, provin de la vapoare, iar dacă nu se iau măsuri, acest procent va creşte rapid, urmând să ajungă la 8% în anul 2050. Din anul 2018, marile nave de transport care vor acosta în portudile Uniunii Europene, vor fi obligate să prezinte raporate detaliate şi verificabile privind cantitatea şi compoziţia emisiilor poluante anuale.

Măsura a fost adoptată anul trecut de Parlamentul şi Consiliul European şi face parte din strategia Comisiei Europene, de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră.

În studiul său, Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene compară mai mulţi combustibili potenţiali pentru alimentarea navelor, inclusiv soluţia cu combusitibli gazoşi şi baterii electrice, biodieselul, cea cu uleiuri de piroliză, cu hidrogen, energie solară sau eoliană.

Rezultatele studiului arată, că, pe termen lung, trecerea la gazul natural lichefiat şi la metanol este cea mai atractivă, din punct de vedere strategic, pentru că aceşti combustibili au fiecare corespondentul lor bio - biometanul şi biometanolul - iar trecerea finală la aceaştia se va face fără adaptări costisitoare de infrastructură.

Cercetătorii europeni recomandă, aşadar, utilizarea tranzitorie a gazului natural lichefiat şi a metanolului până la trecerea finală - la combustibilii bio, nepoluanţi.

Trecerea la aceşti combustibili nu este însă aşa uşoară, trebuie găsite forme sustenabile, de producere a biomasei, apoi tehnologii ieftine de producere şi nu în ultimul rând, trebuie convinsă piaţa, prin metode eficiente de marketing.

Având în vedere conculziile încă proaspete ale Conferinţei internaţionale de la Paris pentru combaterea încălzirii globale, cercetătorii europeni apreciază că acum este timpul cel mai potrivit pentru investiţii pentru ecologizarea transporturilor maritime şi fluviale.