Ascultă Radio România Actualitaţi Live

6 din 10 elevi de gimnaziu din UE studiază, la şcoală, două limbi străine

Potrivit EUROSTAT 18 milioane de elevi, adică 98,6% din total, studiau în 2014, încă din clasa a V-a, cel puţin o limbă străină, iar 60% dintre ei învăţau chiar două sau mai multe.

6 din 10 elevi de gimnaziu din UE studiază, la şcoală, două limbi străine

Articol de Gabriela Tătărău, 02 Februarie 2016, 10:21

6 din 10 elevi de gimnaziu din Uniunea Europeană studiază, la şcoală, două limbi străine, iar România se află pe locul 5 în topul ţărilor în care se predau mai multe limbi străine în şcoală.

Acestea sunt rezultatele ultimului studiu pe această temă, publicat astăzi de Oficiul European de Statistică.

Potrivit EUROSTAT, 18 milioane de elevi, adică 98,6% din total, studiau în 2014, încă din clasa a V-a, cel puţin o limbă străină, iar 60% dintre ei învăţau chiar două sau mai multe limbi.

Engleza este de departe cea mai populară limbă predată, ea fiind studiată de 97,3% dintre copii. Pe locul al doilea se află franceza, urmată de germană şi spaniolă.

Audio: Europa la zi. Euranet Plus.

În România, 95,6% dintre elevii de gimnaziu învaţă la şcoală cel puţin două limbi străine, aşezând ţara noastră pe locul 5 în acest domeniu, după Luxembourg, Finlanda, Italia şi Estonia.

La Polul opus sunt Austria, Irlanda şi Ungaria, unde mai puţin de 10% dintre elevi studiază două limbi străine.

Unul dintre obiectivele politicii Uniunii Europene în materie de multilingvism este ca fiecare european să vorbească 2 limbi străine, pe lângă limba maternă. În acest scop, cel mai bun mijloc ar fi să li se predea copiilor două limbi străine încă de la o vârstă fragedă.

Dovezile arată că acest lucru poate accelera şi stimula învăţarea limbilor străine, îmbogăţind, totodată, cunoştinţele de limbă maternă.

Uniunea Europeană sprijină învăţarea limbilor străine pentru că un nivel mai ridicat de competenţe lingvistice permite unui număr mai mare de persoane să studieze sau să lucreze în străinătate şi să îşi îmbunătăţească astfel perspectivele de angajare.

Întreprinderile au nevoie de personal multilingv pentru a putea să-şi desfăşoare activitatea în întreaga uniune.

Cunoaşterea altor limbi ajută oamenii care provin din culturi diferite să se înţeleagă unii pe alţii, lucru esenţial într-o Europă multilingvă şi multiculturală, al cărei scop este protejarea bogatei diversităţi lingvistice.

Erasmus+, noul program al UE care cuprinde sistemele de educaţie şi formare, este o sursă potenţială de fonduri pentru iniţiative de protejare şi promovare a predării şi învăţării limbilor minoritare.

În prezent, sunt recunoscute 24 de limbi oficiale în Uniunea Europeană. Pe lângă acestea, mai există peste 60 de limbi regionale sau minoritare, vorbite de aproximativ 40 de milioane de persoane.

Statutul juridic şi sprijinul acordat în favoarea acestor limbi ţin de voinţa guvernelor statelor membre, însă Comisia Europeană menţine un dialog deschis cu acestea, încurajând, pe cât posibil, diversitatea lingvistică.